În cele peste cinci luni de la data la care românii stabiliți în străinătate s-au putut înscrie pentru a-și exprima votul l alegerile parlamentare, doar aproximativ 5.000 de persoane s-au înregistrat pe portalul oficial, a anunțat Autoritatea Electorală, luni, zi care coincide cu startul perioadei electorale. Conform legii posibilitatea de înregistrare pentru scrutinul din 6 decembrie expiră peste două săptămâni.
Pragul de 3.000 de persoane înscrise pentru votul la secțiile de votare din străinătate a fost depășit luni, 7 septembrie, ziua care marchează debutul perioadei electorale pentru alegerile parlamentare, a anunțat Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), printr-un comunicat de presă.
Până la ora publicării, numărul românilor înregistrați la alegător prin corespondență era de 3.051, iar al celor care au trimis cerere pentru înregistrare la alegător la o secție de votare, de 1.063.
Data alegerilor parlamentare a fost stabilită pe 6 decembrie, conform hotărării de joi a Guvernului.
În 2 aprilie, la o zi de la debutul perioadei în care românii s-au putut înscrie pentru vot, plină stare de urgență și când data alegerilor era incertă, 51 de cetățeni români din diaspora trimiseseră autorităților cereri de înregistrare ca alegători la secțiile de votare organizate în străinătate, iar alți 150 de conaționali s-au înscris pentru a vota prin corespondență.
La scrutinul anterior la care românii au putut să se înregistreze pentru a vota din străinătate, alegerile prezidențiale din septembrie 2019, la termenul-limită 41.003 de români optaseră pentru votul prin corespondență, în timp ce 38.944 români din străinătate s-au înscris pentru votul la secție. În turul doi fuseseră validate 17.503 de voturi prin corespondență, cu aproape 8.000 mai puține decât în turul întâi.
În ceea ce privește alegerile parlamentare la care au putut să se înscrie din diaspora prin corespondență, primul scrutin a fost în decembrie 2016. AEP anunța în data de 8 noiembrie, că au fost primite 8.889 de cereri de vot prin corespondență ale cetățenilor români din diaspora.
Numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 25 august 2020 este de 19.004.986, dintre care 18.270.004 au domiciliul sau reședința în țară, iar 734.982 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS, potrivit AEP.
Potrivi legislației în vigoare, înregistrarea ca alegător prin corespondenţă sau la o secție de votare pe portalul www.votstrainatate.ro se va încheia odată cu expirarea a 15 zile de la data începerii perioadei electorale, adică în data de 21 septembrie 2020.
Până la ora publicării, conform statisticii AEP, cele mai multe cereri pentru votul la secții, din 47 de state și teritorii, au venit din Spania – 203, urmate de Marea Britanie – 160, Germania – 110 și Italia – 105.
În ceea ce privește votul prin corespondență, din 52 de state și teritorii cei mai mulți români care s-au înscris provin din Germania – 557, Marea Britanie – 479 și Elveția – 474.
Preşedintele Autorității Electorale Permanente,Constantin-Florin Mitulețu-Buică, recomandă tuturor concetățenilor din diaspora să opteze pentru votul prin corespondență, ca modalitate sigură şi comodă de vot la distanță, fără costuri și fără riscuri, mai ales în contextul incertitudinii legate de evoluția pandemiei de coronavirus, se arată în comunicatul AEP.
Pentru a veni în sprijinul românilor din afara țării care doresc să se înregistreze pe portalul www.votstrăinătate.ro, AEP a revenit cu precizări.
1. Actul de identitate românesc utilizat la înregistrare trebuie să fie acceptat de legislația românească!
Lista documentelor de identitate românești:
ATENȚIE: Certificatul de naștere și titlul de călătorie nu fac parte din categoria documentelor de identitate!
2. Actul de identitate utilizat trebuie să fie valabil! Un act de identitate este în termenul de valabilitate dacă la momentul înregistrării nu este expirat.
3. Numele și prenumele trebuie să fie scrise întocmai ca în actul de identitate! Numele și prenumele trebuie scrise corect, complet și, în cazul mai multor nume sau prenume, în ordinea în care acestea figurează în actul de identitate.
4. Scanul documentelor atașate trebuie să fie complet și vizibil integral!
ATENȚIE: Scanul documentelor atașate, inclusiv fotografia și data expirării actului de identitate, trebuie să fie complet, clar, lizibil, nepixelat.
5. Documentul de ședere în străinătate trebuie să fie prevăzut în lista din Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 1627/2019!
6. Chiar dacă în pașaport este menționată țara de domiciliu sau reședință, este necesară transmiterea unuia dintre documentele care atestă șederea în străinătate, specific pentru fiecare țară, conform Ordinul ministrului afacerior externe nr. 1627/2019.
Toate informațiile privind procedura de înscriere cu una dintre cele două opțiuni de vot sunt disponibile pe portalul www.votstrainatate.ro la următoarele linkuri:
https://www.votstrainatate.ro/Mesaj/PrezentareVotCorespondenta
https://www.votstrainatate.ro/Mesaj/PrezentareVotSectie
Întrebări și sesizări legate de procedura de preînregistrare și înscriere pot fi transmise la adresa de e-mail [email protected]
Conform Hotărârii Guvenului nr. 745/2020 pentru aprobarea calendarului acțiunilor din cuprinsul perioadei electorale pentru Senat și Camera Deputaților, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 154 din 3 septembrie 2020, principalele repere calendaristice ale acestei perioade sunt următoarele: